maanantai 9. syyskuuta 2013

Jarrut ja niiden osat

Jarruputki: Hydraulinen paine välitetään jarruille jarruputkia ja jarruletkuja pitkin.

Jarrutehostin: Tarkoitus vähentää jarrujen käyttämiseen tarvittavaa poljinvoimaa.

Jarrunestesäiliö. Se pitää sisällään jarrunesteen, joka välittää voiman polkimelta jarruille. Sen määrää on tarkkailtava, ja sitä on oltava aina sopiva määrä. Jarrunesteet tulee vaihtaa kerran kahdessa vuodessa tai 40 000 kilometrin välein. Dot 3- ja 4 nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta 5 ei voida koskaan sekoittaa muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikonipohjainen eikä sen sekaan kondensoidu vettä niinkuin DOT 3, 4 ja 5.1-nesteisiin, jotka imevät vettä itseensä. Koska jarruneste imee vettä, on ne määrä sen vuoksi vaihtaa, koska vedellä on vaikutus ruostuttaa metallia.

Kiehumispistearvot
Kiehumispiste (kuiva)Kiehumispiste (märkä)
DOT 3205°C (401°F)140°C (284°F)
DOT 4230°C (446°F)155°C (311°F)
DOT 5260°C (500°F)180°C (356°F)
DOT 5.1270°C (518°F)
191°C (375°F)





Jarrulevy: Kun jarrutetaan, jarrulevy puristuu kahden tai useamman jarrulevyn väliin, jolloin liike muuttuu lämmöksi. Sen keskellä jarrurumpu, jonka sisällä kaksi jarrukenkää.

Jarrupalat: tehtävänä on tuottaa kitkaa hankaamalla jarrulevyn pintaan, jolloin jarrut hidastavat vauhtia. Jarrupala on jarrusatulan sisällä ja koska jarrupalat kuluvat käytössä on ne vaihdettava ajan myötä

Jarrusatula: Sen sisällä on jarrupalat.

Tässä kuvassa on pyörännopeustunnistimen anturat, joka on tuo punainen.
Hammasratas joka kuvassa näkyy on hammaskehä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti