torstai 26. syyskuuta 2013

Moottoriajoneuvojen korjausehdot


Korjaamon velvollisuudet

Työ suoritetaan korjaamossa ammattitaitoisesti, sekä noudatetaan tarkasti Suomen olosuhteisiin vaativia korjaus- ja huolto-ohjeita, jotka kyseistä automallia varten on laadittu. Korjaamolle hankitaan tarvittavat varaosat ja kaikki työkalut ja tarvikkeet, joiden on oltava laadultaan alkuperäisiä tai vastaavia, ellei toisin ole mainittu. Asiakas voi tuoda myös omat varaosat, mutta niitä voidaan kieltäytyä käyttämästä, jos ne todetaan viallisiksi tai sopimattomaksi tehtävään. Korjaamo ottaa vastaan vain sellaiset tilaukset, joihin heillä riittää pätevyys ja ammattitaito. Myös alohakintatyöt on mahdollisia, mutta tässä tapauksessa korjaamo vastaa alihankkijoiden suorituksista. On pyrittävä aina siihen, että tehdään asiakkaalle edullisin ratkaisu. Jos kuitenkin korjausta ei voida suorittaa tai havaitaan että työ on asiakkaan kannalta taloudellisesti ja teknisesti epäedullinen, on siitä ilmoitettava mahdollisimman nopeasti asiakkaalle ennen työn jatkamista, tai aloittamista.


Työtilaus 

Työtilaus tehdään kirjallisesti ja siitä on annettava yksi kappale asiakkaalle ja yksi jää korjaamolle. Asiakkaan on työtilausta tehdessä ilmoitettava aikaisemmat korjaukset ja muut korjaukseen vaikuttavat seikat. Jos työtilausta muutetaan tai täydennetään, siitä merkitään muutokset korjaamon työtilaukseen ja asiakkaalle lähetetään vahvistuts. Asiakas on kykenevä perumaan työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistusta, mutta silloin korjaamo voi myös veloittaa asiakasta kaikista siihen asti aiheutumista kuluista. Se ei kuitenkaan saa ylittää tilatun korjauksen hintaa.


Vastuu autoverosta

 Jos ajoneuvo ei ole työntilaajan rekisteriin merkitty omistaja, ei korjaamo ota sitä vastaan jos se johtaa mahdollisesti verottamiseen johtavaan korjaustyöhön. Asiakkaalle on ilmoitettava ennen työn alkamista tai jatkamista, jos ajoneuvon osien vaihtamisesta voi seurata uudelleen verottaminen. Ajoneuvon omistajan pitää tietää ja ilmoittaa aiemmat osien vaihdot. Jos ajoneuvoon vaihdetaan niin paljon osia, että se joudutaan verottamaan uudelleen (autoverolaki 3§) on silloin ajoneuvon omsitaja verovelvollinen.

Hintatiedot   

Hinnoitteluperusteet on nähtävillä korjaamon asiakastiloissa, jolloin ilmoitettu hinta voi olla joko: hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteä hinta, jolloin se on (ellei muuta sovita) koko korjaustyötä koskeva hinta. Hinta-arviota ei saa ylittää enemmällä kuin 15 %:lla, jolloin se on voimassa yhden kuukauden. Hinta-arvio ei sido korjaamoa, jos ilmenee tarvetta korjaustoimiin, joita ei ole voitu arvioida tai ennakoida normaalissa tarkastuksessa ennen ajoneuvon vastaanottoa. Jos näin käy on otettava asiakkaaseen yhteyttä ja ilmoitettava uudesta hinta-arviosta, joka ei saa kumminkaan ylittää korjaustyötä kattavaa enimmäishintaa. Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä ja musita työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista. Laskussa pitää ilmoittaa kaikki työsuoritukset ja muut kustannukset, jossa varaosat eritellään yksikköhinnoittain.

Lisätyöt

Jos lisätöitä ilmaantuu kesken korjauksen, korjaamon on saatava siitä asiakkaan lupa, ennenkun he voivat lisätöitä suorittaa. Asiakkaalle on ilmoitettava ja tiedusteltava aiheutuuko lisätöiden lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle. Jos kuitenkaan asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisen ajan sisällä, on korjaamolla oikeus tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia töitä jotka liittyvät työtilaukseen. Jos näin on niin kustannukset saavat lisätöissä olla enintään 100 euroa.


Maksuehdot

Lasku maksetaan pääasiassa käteisellä, silloin kun työn kohde luovutetaan asiakkaalle. Jos suoritus myöhästyy peritään viivästyskorkoa. Jos maksua ei suoriteta työtä luovuttaessa, voi korjaamo kieltäytä luovuttamasta työn kohdetta asiakkaalle. Korjaamo voi luovuttaa työn myös vakuutta vastaan. Jos työ on virheellinen on asiakkaalla okeus olla maksamatta virheellisesti korjatusta työstä, kunnes asia on korjattu.


Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset

Jos lasku tehdään vakuutusyhtiön laskuun, on korjausta tehtäessä laadittava työtilaus korjaamon ja asiakkaan välillä. Silloin ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus. Kun korjaamo saa laskutusluvan vakuutusyhtiöltä, laskuttaa se silloin suoraan vakuutusyhtiöltä asiakkaan sijasta. Asiakas on kuitenkin velvollinen maksamaan sen osan, mitä vakuutusyhtiö ei korvaa


Työn valmistuminen

Työn valmistumiseen sovitaan aika, ja se on tehtävä tähän sovittuun aikaan mennessä. Mikäli työ ei valmistu, korjaamo ilmoittaa asiakkaalle lisäajan tarpeesta. Silloin asiakkaan pitää antaa korjaamolle kohtuullinen lisäaika. Jos aikaa ei kuitenkaan ole sovittu, on työ suuoritettava kohtuullisessa ajassa, korjauksen laatuun ja laajuuteen nähden. Asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus viivästyksen johdosta ja hänellä on silloin oikeus vahingonkorvaukseen viivästyksen johdosta.


Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen

 Asiakkaalle luovutetaan avaimet korjaamon aukiolon aikana. Jos tämä tapahtuu korjaamon aukioloaikojen ulkopuolella on asiakkaan vastuulla. Korjaamolla on velvollisuus siitä, että työn kohde säilytetään huolellisesti, eikä se katoa tai vahingoitu. Sen sijaan autoon jätetty irtaimisto, ei ole korjaamon vastuulla. Säilytysvastuu työn kohteesta säilyy 4 vuorokautta, jonka päätyttyä on korjaamolla oikeus siirtää ajoneuvo korjaamoalueen ulkopuolelle. Asiakkaalle tästä on ilmoitettava edeltävänä päivänä. Säilytysajalta on oikeus periä korvausta asiakkaalta.


Takuu     

Korjaamo antaa työstään takuun, joka on työn valmistuspäivästä voimassa kuusi kuukautta tai 15 000 kilometriä. Takuu koskee myös korjaamon käytössä olevia alihankkijoita ja niiden hankkimia tarvikkeita. Korjaamo sitoutuu omalla ksutannuksellaan korjaamaan työssään hankkiamt varaosta takuun voimassaoloajan. Takuu ei kata säätöjä tai työn kohteen normaalia kulumista, asiakkaan itse hankkimia varaosia (asennusta lukuunottamatta) eikä väliaikaista korjausta. Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo selvittää, että virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon laiminlyönnistä, vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai ulkopuolisen aiheuttamasta vauriosta.


Maalaustakuun ehdot

Maalaustakuu on voimaassa 12 kk työn valmistuttua. Maalaustakuu ei kata seuraavia vaurioita:
-Ulkoisia vahinkoja, kuten kiveniskuja.
-Korin osien liitoskohtien välistä alkanutta ruostumista.
-Ajoneuvon osiin aikaisemmista tehdyistä korjauksista, jotka ovat vahingoittaneet maalausta.

Korjaamo voi rajoittaa:
-Takuuta maalauksissa, jos aiakas on itse toimittanut omat maalausmateriaalit, tehnyt pohjustustyöt tai asettanut maalaamolle työmenetelmistä poikkeavia vaatimuksia.
-Takuuta maalauspinnoissa joissa on syöpymisvauroita. Esim. ruoste.
-Takuuta maalauksissa jotka on tehdään muovi- ja kumiosiin.


Virheilmoitus ja virheen korjaaminen

Jos asiakas havaitsee virheen on sen ilmoitettava virheestä korjaamolle. Korjaamolla on oikeus kustantaa virheen oikaisuun käytettävät kulut, jolloin korjaus on tapahtuttava kohtuullisessa ajassa asiakkaan ilmoitettua virheestä. Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole ottanut yhteyttä korjaamon. Jos korjaus aiheuttaa kohtuuttomia kuluja tai haittaa ei korjaamo ole velvollinen korjaaman sitä. Jos virhettä ei korjata kohtuullisen ajan kuluessa on asiakkaalla tällöin oikeus saada alennusta tai saada se korjatuksi muualla korjaamon kustannuksella.


Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta

Jos työ on virheellisesti tehty, on asiakkaalla oikeus vaatia korvauksia. Korjaamo ei kuitenkaan ole vastuussa viivästyksen aiheuttamista vahingoista, jos se aiheutuu  korjaamosta riippumattomasta syystä. Asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa viivästys tai virhetilanteesta korjaamolle siitä, onko hänellä autolle käyttötarvetta sillä välillä kun ajoneuvo on korjaamolla. Jos sitä ei tehdä, ei asiakas voi vaatia korvauksia siitä, ettei hän voi käyttää autoa. Tässä tapauksessa myöskään, jos asiakkaalle annetaan ilmainen vara-auto, ei hänellä ole oikeutta korvausta, ajoneuvon käytön estymisestä. Jos korjaus viivästyy tai on virheellinen korjaamon huolimattomuuden takia, on asiakkaalla oikeus periä korvausta.

Erimielisyyksien ratkaiseminen

Jos asiakkaan välillä tulee erimielisyyksiä, eikä niistä päästä yhteisymmärrykseen, voi asiakan laittaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet joudutaan ratkomaan oikeudessa, voidaan kanne nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti