torstai 5. syyskuuta 2013

Moottorin purkua Viivin ja Rosen kanssa

Saimme moottorin joka oli määrä purkaa kokonaan osiksi, ja sen jälkeen koota takaisin. 
Tässä laitetaan mäntiä takaisin.
Kaikki otetut osat pistettiin järjestykseen pöydälle, että sitten muistaa missä järjestyksessä ne on otettu :) Nuo kuvan keskellä ovat männät jotka on irrotettu.
Sylinterin hoonausjälkiä.
Männäntappia löytyy tuolta päästä oikeasta päästä.
Ja vähän tiivisteitä sylinterikannessa. Niiden päällä nokka-akselit.
Tässä on osia Primeran moottorista.

Rattaat, ketjut, sylinterin kansi ja nokka-akselit.

Rattaat jotka pyörittävät mäntiä. Tässä niitä laitetaan parhaillaan kiinni.

Ja loppuun vielä nelitahtimoottorin toimintaa. Siinä on nimensä mukaisesti neljä tahtia, jotka ovat imu-, puristus-, työ- ja poistotahti. 

IMUTAHTI: Imutahdin aikana imuventtiili on auki, jolloin alipaineen ansiosta vetää sylinteriin ilman ja polttoaineen seosta.

PURISTUSTAHTI: Imuventtiili sulkeutuu ja mäntä liikkuu ylöspäin. 

TYÖTAHTI: Juuri ennen yläkuolokohtaa sytytystulppa antaa kipinän ja ''räjäyttää'' (hallittua palamista) kaasun. Sen paineen avulla mäntä lähtee liikkumaan alaspäin.

POISTOTAHTI: Pakoventtiili aukeaa ja ylöspäin liikkuva mäntä työntää pakoventtiilin kautta pakokaasun pois.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti