Saimme moottorin joka oli määrä purkaa kokonaan osiksi, ja sen jälkeen koota takaisin.
Tässä laitetaan mäntiä takaisin. |
Kaikki otetut osat pistettiin järjestykseen pöydälle, että sitten muistaa missä järjestyksessä ne on otettu :) Nuo kuvan keskellä ovat männät jotka on irrotettu. |
Sylinterin hoonausjälkiä. |
Männäntappia löytyy tuolta päästä oikeasta päästä. |
Ja vähän tiivisteitä sylinterikannessa. Niiden päällä nokka-akselit. |
Tässä on osia Primeran moottorista. Rattaat, ketjut, sylinterin kansi ja nokka-akselit. Rattaat jotka pyörittävät mäntiä. Tässä niitä laitetaan parhaillaan kiinni.
Ja loppuun vielä nelitahtimoottorin toimintaa. Siinä on nimensä mukaisesti neljä tahtia, jotka ovat imu-, puristus-, työ- ja poistotahti.
IMUTAHTI: Imutahdin aikana imuventtiili on auki, jolloin alipaineen ansiosta vetää sylinteriin ilman ja polttoaineen seosta.
PURISTUSTAHTI: Imuventtiili sulkeutuu ja mäntä liikkuu ylöspäin.
TYÖTAHTI: Juuri ennen yläkuolokohtaa sytytystulppa antaa kipinän ja ''räjäyttää'' (hallittua palamista) kaasun. Sen paineen avulla mäntä lähtee liikkumaan alaspäin.
POISTOTAHTI: Pakoventtiili aukeaa ja ylöspäin liikkuva mäntä työntää pakoventtiilin kautta pakokaasun pois.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti